Leerlingen ontdekken hun kwaliteiten met theorie én praktijk


Verbreden, verdiepen, verbinden. Het klinkt misschien abstract, maar het zijn kernwoorden voor het praktijkgerichte programma in het vmbo. Dat zegt Dave Arts, teamleider bij Metameer Jenaplan in Boxmeer, een van de 136 pilotscholen die het vernieuwende onderwijsprogramma ontwikkelen. Samen met curriculumexpert Bas Trimbos (SLO) reflecteert hij op de eerste stappen in een dynamisch en spannend proces.

Voor Bas Trimbos is het een prettig weerzien op de school waar hij zelf jaren geleden leraar Engels en Frans was. “Het voelt nog steeds vertrouwd”, zegt hij, rondkijkend in de ruime aula met frisrode kleuren. Nu ondersteunt hij als curriculumexpert een twintigtal pilotscholen die het praktijkprogramma Informatietechnologie (IT) ontwikke- len. Dave Arts, die zijn loopbaan begon als leraar Duits, zorgt snel voor een verse koffie en een gesprekstafel.

Hij is behalve teamleider ook projectleider Sterk Techniek Onderwijs op deze school met vestigingen in Stevensbeek en in Boxmeer, een klein dorp vlakbij de Duitse grens, onder Nijmegen. En een bevlogen onderwijsman: “Mijn hart ligt bij het beroeps- en praktijk- gerichte onderwijs, daar vindt het échte leren plaats. Dat je leerlingen kunt laten floreren als je ze niet alleen met hun hoofd, maar ook met hun hart en handen laat leren. Zo ontdekken ze waar hun kwaliteiten liggen en hoe ze die kunnen inzetten.”