Nieuws

OCW heeft de conceptexamenprogramma’s van 13 praktijkgerichte programma's voor het vmbo (gl en tl) vastgesteld. Dit is een belangrijke mijlpaal: komend schooljaar is de laatste ontwikkelronde voor het opleveren van de definitieve examenprogramma’s in het voorjaar van 2024.

Tijdens de landelijke bijeenkomst voor pilotscholen in Utrecht is de website praktijkgerichteprogrammas.nl gelanceerd door minister Wiersma. Op deze website vinden onderwijs, leerlingen, bedrijven en instellingen de komende tijd meer informatie over dit nieuwe vak. Vanaf schooljaar 2024-2025 mogen vmbo-scholen die dat willen, een of meer praktijkgericht programma’s aanbieden in de gl en tl.

Alle scholen met een gemengde leerweg (gl) en/of een theoretische leerweg (tl) mogen vanaf schooljaar 2024-2025 een of meerdere van de dertien praktijkgerichte programma’s als examenvak aanbieden. De school bepaalt of zij het praktijkgericht programma zal aanbieden.

Vanaf schooljaar 2024-2025 mogen alle gl- en tl-scholen in Nederland een praktijkgericht programma aanbieden. Op dit moment worden hiervoor de nodige voorbereidingen getroffen.

Vanaf schooljaar 2024-2025 mogen scholen het praktijkgericht programma aanbieden als erkend examenvak in het vrije deel van de gemengde en de theoretische leerweg. Dit gaf minister Wiersma in de Tweede Kamer aan tijdens het tweeminutendebat van 13 december 2022 over de praktijkgerichte programma’s.

Minister Wiersma is op de Dag van de Ondernemer (vrijdag 18 november) op bezoek geweest bij Jeans Centre in Leidschendam. Hier werd hij ontvangen door leerlingen en leraren van het Johan de Witt uit Den Haag, een pilotschool. Ook Jacco Vonhof, directeur van MKB-Nederland, was aanwezig.

De minister is enthousiast over praktijkgerichte programma’s en wil graag door met de ontwikkeling van deze programma’s in de gemengde en theoretische leerweg. De praktijkgerichte programma’s vormen een belangrijk onderdeel in het voornemen van de minister om het vmbo-onderwijs te versterken.

Tijdens het schoolbezoek volgde de minister een les uit het praktijkgerichte programma van lerares Kelly Slegers en ging hij met vierdejaars leerlingen in gesprek. Zij volgden voor het tweede jaar het praktijkgerichte programma Zorg en Welzijn en hadden al voldoende ervaringen met het uitvoeren van levensechte opdrachten.